סל ניוז

פורום הכדורסל המוביל של ישראל
עכשיו ש' אפריל 27, 2024 10:30 pm

כל הזמנים הם UTC + 2 שעות [ שעון קיץ ]


מחבר
ראי שעל הקיר
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ש' דצמבר 02, 2006 4:18 pm
הודעות: 48680
בלוג: הצג בלוג (6)

ארכיונים
- אוקטובר 2013
חוק וסדר מס' 6 והפעם - אוקטובר 2014, הנה אנו באים!
   ב' אוקטובר 07, 2013 11:06 pm
חוק וסדר מס' 5 והפעם - חילוף
   ש' אוקטובר 06, 2012 7:26 pm

+ מאי 2012
+ מרץ 2012
+ פברואר 2012

חיפוש בלוגים



קישור קבועפורסם: ש' אוקטובר 06, 2012 7:26 pm 
1 מתוך 52 מתוך 53 מתוך 54 מתוך 55 מתוך 5
חילופים. מה אתם יודעים עליהם? שחקן נכנס, שחקן יוצא. לא נשמע מסובך. מה יש פה לדעת מעבר לזה?
כמו בכל דבר בחוקת הכדורסל, גם בחילופים יש מצבים ופינות ששווה לדעת מעבר לזה. היום נדבר עליהם.
אז שחקן נכנס ושחקן יוצא. כמות השחקנים על המגרש נשארת אותו דבר. אז מה?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
בואו נתחיל באיך מתבצע חילוף. כשאנחנו מדברים על משחק רץ, מי שמבקש את החילוף הוא השחקן המחליף שמתעתד להיכנס למגרש. הוא ורק הוא. לא המאמן ולא אף אחד אחר. השחקן המחליף צריך לגשת למזכירות ולסמן על רצונו להיכנס למגרש. הוא נשאר להמתין ליד המזכירות עד שיש הזדמנות לחילוף – בהמשך הטור אגדיר בדיוק את המושג "הזדמנות לחילוף" על פי החוקה – ואז מתבצע החילוף. המזכירות מסבה את תשומת לב השופט, השופט מסמן את החילוף ומזמין את המחליף להיכנס, והמוחלף יכול ללכת ישירות לספסל קבוצתו. הוא לא צריך לעבור במזכירות לפני זה.

הפרוצדורה משתנה במעט כשיש פסק זמן. אז ניגש השחקן המחליף למזכירות, והמזכירות מאשרת לו מיידית להיכנס. אין צורך באישור של השופט.

סדר הפרוצדורה חשוב לא רק לביצוע החילוף, אלא לקביעת מעמדו של השחקן במשחק. יש הבדל חוקתי בין שחקן שנמצא על המגרש, כחלק מהחמישיה שמשחקת כרגע, לבין שחקן שנמצא על הספסל. למשל, מי שקרא את טור מס' 1 בבלוג, זה שעסק בעבירה טכנית, כבר יודע: עבירה טכנית נגד שחקן על המגרש נספרת כעבירה רגילה לכל דבר – היא מתווספת לעבירות האישיות שלו ולעבירות הקבוצתיות של הקבוצה שלו. לעומת זאת, שחקן שכרגע נמצא על הספסל הוא חלק מהספסל. עבירה טכנית נגדו היא עבירה טכנית נגד הספסל (ובאופן רשמי, נגד המאמן) – היא לא נספרת נגדו אישית, וגם לא מתווספת לעבירות הקבוצתיות, אבל היא נספרת נגד המאמן ויכולה להביא להרחקתו.

מכאן נובע שחשוב לדעת את הזמן המדויק, בתוך פרוצדורת החילוף, שבה שחקן על המגרש הופך למחליף ולהיפך; שהרי מה יקרה אם הוא יקבל טכנית בדרכו לספסל? איך תרשם העבירה?

ובכן, הנקודה המדוייקת שבה השחקן משנה את מעמדו היא סימון החילוף על ידי השופט והזמנת המחליף להיכנס למגרש; בזמן פסק זמן, אז כאמור התהליך מתבצע ללא השופט, נקודת החילוף היא אישור המזכירות. יוצא דופן בנושא הזה הוא שחקן שהרגע עשה עבירה חמישית; הוא הופך להיות במעמד של שחקן ספסל מיד, עוד לפני שהחילוף בוצע פיזית ונכנס במקומו מחליף.

אז מה היא אותה "הזדמנות לחילוף" חמקמקה?

הזדמנות לחילוף מתחילה בכמה תנאים: הראשון - כאשר הכדור "מת" ושעון המשחק נעצר, זו הזדמנות לחילוף עבור שתי הקבוצות. אחרי שהשופט סיים את התקשורת שלו עם המזכירות, הוא יאשר את החילוף. מקרה אחר הוא – אחרי זריקת עונשין אחרונה או יחידה, במידה והיא מוצלחת כמובן; גם כאן זו הזדמנות לחילוף עבור שתי הקבוצות. פסק זמן – כמובן, על זה כבר דיברנו.
ומה בדבר סל שדה? זו הזדמנות לחילוף רק בשתי הדקות האחרונות של המשחק או ההארכה, ורק עבור הקבוצה שספגה את הסל. רק אם היא בוחרת לנצל את זכותה ולבצע חילוף, הקבוצה השנייה יכולה להגיב בחילוף משלה.
ההזדמנות לחילוף נגמרת כאשר השחקן שאמור לחדש את המשחק – בזריקת עונשין ראשונה או בהכנסת כדור מהצד – מקבל את הכדור מהשופט. זו נקודת האל-חזור, שבה הכדור כבר "חי" והמשחק למעשה כבר חודש.

האם מותר להתחרט על חילוף? נניח ששחקן מחליף הלך למזכירות וסימן על רצונו להיכנס, עכשיו הוא מחכה להזדמנות לחילוף. בינתיים המאמן שלו מתחרט וקורא לו בחזרה לספסל. חוקי?
כן, חוקי. כל עוד המזכירות לא השמיעה את קולה וקראה לשופט, אפשר להתחרט על החילוף. אם המזכירות קראה לשופט – מאוחר מדי.

שימו לב, שחקן שיצא בחילוף לא יכול לחזור למשחק עד שיעבור זמן על שעון המשחק! אותו דבר שחקן שנכנס למגרש, הוא לא יוכל להתחלף עד שירד זמן על שעון המשחק. דוגמה? נניח שיש זריקות עונשין נגד קבוצה A. לפני שהשחקן הזורק מקבל את הכדור, המאמן של A מנצל את ההזדמנות לחילוף ומכניס גבוה בשביל הריבאונד. אבל מה? הגבוה הזה הוא נגר. אם זריקת העונשין האחרונה מוצלחת ואין ריבאונד, אין בגבוה הזה צורך. מאחר ונקלעה קליעת עונשין אחרונה, הרי שהגענו להזדמנות לחילוף. המאמן קורא לשחקן הגבוה שיצא, אבל מתפלא לראות שהשופט לא מאשר את החילוף. למה זה? כיוון שמאז שהגבוה הנגר נכנס למגרש, שעון המשחק עמד. לא ירד שום זמן. המאמן שלA יצטרך לחכות להזדמנות הבאה לחילוף, אחרי ששעון המשחק יזוז. בינתיים הגבוה הנגר, למרבה הצער, יישאר על המגרש.
עוד דוגמה? השחקן של B שאמור לקלוע עונשין נפצע. המאמן של B ממהר להכניס במקומו שחקן שקולע עונשין טוב. קלעי העונשין המחליף עומד במשימה וקולע את הזריקות. ועכשיו, כשעשה את שלו, המאמן רוצה להוציא אותו להכניס שחקן אחר במקומו – אך אויה, הוא לא יכול. שוב, מאותה סיבה – שעון המשחק עוד לא זז מאז שקלעי העונשין המהולל נכנס.

עוד דבר שכדאי לדעת הוא שהחילוף צריך להתבצע מיד (המקרה הכי רגיש כאן הוא שחקן שיוצא ב-5 עבירות, כי זה חילוף לא מתוכנן שלוקח יותר זמן. החוקה מגדירה שיש לקבוצה שלו כ-30 שניות להחליף אותו). אם השופטים חושבים שהחילוף לא מתבצע מספיק מהר, הם יכולים לחייב את הקבוצה המחליפה בפסק זמן, ואם אין לה פסק זמן – בעבירה טכנית (שתרשם למאמן כעבירה נגד הספסל).
בכלל, האחריות על ביצוע חילוף כמו שצריך היא כמובן על הקבוצה המחליפה – אם, נניח, השופטים מגלים שיש שישה שחקנים על המגרש, זה יעלה לקבוצה הפושעת בעבירה טכנית (שוב, תירשם למאמן כעבירה נגד הספסל).

יופי. סגרנו את הפינה הזו. עכשיו בואו נדבר קצת על חילופים בגלל פציעות.

רובכם יודעים ודאי את כלל הבסיס: שחקן שמקבל טיפול על המגרש על ידי מישהו מהספסל חייב להתחלף. יופי. עכשיו בואו נניח ששחקן נפגע, אנשי הספסל נכנסו, אבל השחקן מפנף אותם הצידה: "אל תגעו בי, אני בסדר, בגללכם אני אצטרך להתחלף". יעזור לו?
ובכן, לא. ברגע שנכנס מישהו מהספסל לעזור לאותו שחקן פגוע – השחקן כבר נחשב כמי שקיבל טיפול, וחייב להתחלף.

פה המקום גם לומר שאנשי הספסל חייבים רשות מהשופט כדי להיכנס ולעזור לשחקן, למעט הרופא כמובן – אם הרופא סבור שמצבו של השחקן מצריך עזרה מיידית, הוא רשאי לפרוץ למגרש בכל זמן בלי לבקש רשות מאף אחד.

הכלל של "חייב להתחלף" תקף גם לגבי שחקן שלא מטופל ולא מתאושש בעצמו בתוך פרק זמן סביר (כ-15 שניות) – גם הוא חייב להתחלף. הוא תקף גם במקרים של שחקן שמדמם, או שיש לו פצע פתוח גם אם אינו מדמם.
אבל, שימו לב: הכלל לא תופס תוך כדי פסק זמן. נניח מקרה כזה: שחקן של קבוצה A מדמם והמשחק נעצר. עוד לפני שהשופט מסמן את החילוף, מאמן של אחת משתי הקבוצות מבקש ומקבל פסק זמן. בזמן פסק הזמן השחקן נחבש והדימום נעצר. אם זהו סדר הדברים, אז כשמסתיים פסק הזמן השחקן החבוש יכול לחזור ולשחק מיידית. שימו לב לניואנס – לפני שהשופט סימן את החילוף! זוכרים את הפרוצדורה? אם השופט כבר סימן את החילוף, השחקן כבר הוחלף, והוא יצטרך לחכות על הספסל עד שירד זמן על השעון ותגיע הזדמנות חדשה לחילוף, כמו שכתבתי למעלה.

עוד דבר הוא שכל הכללים האלה לא תופסים, והשחקן המטופל לא חייב לצאת, במידה ויציאתו תפחית את מספר השחקנים של קבוצתו. אם לקבוצה נשארו, נניח, רק חמישה שחקנים שלא יצאו ב-5 עבירות, ואלה החמישה שעל המגרש - אז שחקן שטופל יוכל להישאר במגרש, כדי לא להשאיר את הקבוצה עם פחות מחמישה שחקנים.

כדי לסגור את הטור, בוא נסגור עוד פינה - חילוף לפני תחילת המשחק.

החוקה קובעת ש-10 דקות לפני כדור הביניים שפותח את המשחק, מאמני הקבוצות ידווחו למזכירות על החמישיה שפותחת את המשחק. מה קורה אם אחד משחקני החמישיה שדווחה למזכירות נפצע בחימום אחרי הדיווח?
אז כמובן, הקבוצה שלו רשאית להחליף אותו. החמישיה החדשה מדווחת למזכירות, ולקבוצה השנייה ניתנת האפשרות לשנות גם את החמישיה שלה בתגובה, אם זה מה שהיא רוצה.

זה הכל להפעם, שתהייה לנו עונה טובה. תדרגו ב-5 כוכבים או שתרדו לספסל.

_________________
אנחנו מגש היהודים שעליו לך ניתנה מדינת הכסף.
...הכרזה זו, במושב מועצת המדינה הזמנית (מגילת העצמאות)

ומלבד זאת אני סבור שיש להחריב את קרתגו ולבטל את חץ הפוזשן.


 פרופיל אישי  
 


כל הזמנים הם UTC + 2 שעות [ שעון קיץ ]


מי מחובר

משתמשים רשומים: B.a.c, Bing [Bot], Google [Bot], Lakic, rony, uriel17


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
מבוסס על phpBB.co.il - פורומים בעברית. כל הזכויות שמורות © 2008 - phpBB.co.il.
הבלוגים נוצרו על ידי מוד בלוג משתמש © EXreaction