סל ניוז

פורום הכדורסל המוביל של ישראל
עכשיו ג' יוני 23, 2026 9:32 am

כל הזמנים הם UTC + 2 שעות [ שעון קיץ ]




פרסם נושא חדש הגב לנושא  [ 195 הודעות ]  עבור לעמוד הקודם  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  הבא
מחבר הודעה
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: א' אוגוסט 25, 2013 5:57 pm 
מנותק
Sophomore

הצטרף: ה' פברואר 12, 2009 2:48 pm
הודעות: 2083
בלוג: הצג בלוג (0)
חחחח לעולם לא!! הם יותר גרועים מערבים (גולן לא תמני, נכון?)

_________________
מלבד זאת אני סבור שיש לפטר את הטרויקה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: א' אוגוסט 25, 2013 8:41 pm 
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 12:53 pm
הודעות: 12446
בלוג: הצג בלוג (0)
אני מוכרח להודות שעומק השבר התגלה לי רק בשבועות האחרונים.
הנושא הזה מעורר אמוציות ודם רע ברמה של הויכוח על ההתנחלויות או הזעם על החרדים.
הרבה זמן לא יצא לי לראות אדם אינטליגנטי אחד מצטט מאמר ואומר "השתכנעתי מכל מילה" ואדם אינטליגנטי אחר אומר "המאמר הזה לא ראוי בכלל להתיחסות".

_________________
ראי שעל הקיר כתב:
צודק, אני מתנצל.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 12:05 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
באמת שלא קשור לגוף נושא הת'רד, אבל לא מצאתי מקום ראוי יותר להניח את המאמר הזה, סלמן מצאלחה על הסיבות לנחשלות הערבית:

http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2106818


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 12:14 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
היות והקישור מפנה לעמוד חסום, העתקתי את גוף הכתבה:

ציטוט:
כיצד זה שהעולם הערבי, שבעבר היה מוביל בתחומים רבים, אינו מצליח לצאת מן הנחשלות? בשאלה הזאת מתחבטים הערבים תקופה ארוכה. שנים על גבי שנים לומדים הערבים על תפארת עברם ועל גדולת האיסלאם. במשך שנים משמיעים אינטלקטואלים ערבים את הטענה, המוטעית מיסודה, שמצבם העגום של הערבים מקורו במאות שנים של שלטון עותמני. המצחיק הוא שבטורקיה טוענים כי הטורקים הם שנשארו מאחור בשל שלטונם על הערבים.


השיח האינטלקטואלי הערבי מצא עוד תירוצים. הוא הטיל את האחריות על כתפי האימפריאליזם המערבי. לא זו אף זו: מאז אמצע המאה שעברה נוסף דודבדן לקצפת התירוצים. מקור הנחשלות הערבית הוא ישראל, כמובן.



אלא שהעמים הערביים ”השתחררו” מעול העותמנים והאימפריאליזם מזמן. הם חיים במדינות עצמאיות זה עשרות שנים. קצינים אף הדיחו מלכים וכוננו משטרים שהתהדרו בנוצות ססגוניות של לאומיות פאן־ערבית, סוציאליזם, דמוקרטיה, קידמה וכו‘. מי מנע מהם להשקיע בחינוך, לפתח את הכלכלה ולקדם את החברות שלהם? העותמנים שאינם? האימפריאליזם שנסוג? ישראל?



כל מתק הסיסמאות והכתרים שקשרו המשטרים הערביים לעצמם היו ריקים מתוכן. דו”חות האו”ם על מצב ההתפתחות האנושית בעולם הערבי, בהשוואה לשאר העולם, חושפים את האמת המרה. אחוז האנאלפביתיות, למשל, הוא מהגבוהים בעולם ושיעור הפוקדים את בתי הספר היסודיים נמוך אף משיעורם בארצות המתפתחות. כל העושר של הנפט קיים רק על הנייר מבחינת העמים הערביים, שכן, התמ”ג של כל ארצות ערב גם יחד אינו משתווה לזה של ספרד לבדה. ההשקעה במחקר ופיתוח בעולם הערבי לעומת שאר העולם, היא מן הנמוכות ביותר.



מהפכת הידע בעולם אינה מחלחלת אל העולם הערבי. הוא אינו משתתף ברכישת ידע ולא בתרגומו, שלא לדבר על יצירתו. כמות הספרים שמתורגמים כל שנה בספרד לבדה משתווה לכל הספרים שתורגמו לשפה הערבית מאז ומעולם, לפי דו”חות האו”ם. לא פלא, אם כן, שבדירוג האוניברסיטאות הטובות בעולם אין ולו אוניברסיטה אחת מהעולם הערבי והמוסלמי. לשם השוואה, שלוש אוניברסיטאות ישראליות נכנסו לרשימת המאה הראשונות.

”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור. על התפישה הזאת עמד כבר במאה ה–14 ההיסטוריוגרף הערבי הדגול, אבן ח‘לדון. כשהמוסלמים כבשו את פרס, הוא מספר, ונפל בידיהם שלל רב של כתבים מדעיים פרסיים, ביקש המפקד את רשות הח‘ליף המוסלמי, עומר בן אל־ח‘טאב, לתרגם אותם לטובת המוסלמים. תשובת הח‘ליף היתה: ”זרקו אותם למים. שכן, אם יש בהם משהו שמנחה לדרך הישר, הרי שאללה העניק לנו מנחה טוב יותר, ואם יש בהם משהו המורה על סטייה מדרך הישר, הרי שאללה חסך מאתנו את זה”. וכך נזרק כל שלל התרבות הפרסית למים או הועלה באש.



פולחן העבר הערבי המדומיין הוא המכשול העיקרי הניצב בפני עמים אלה. מי שעיניו נשואות תמיד אל העבר, לעולם לא יראה את העתיד. הנוסטלגיה הערבית לעבר הפכה למחלה חשוכת מרפא. היא מצביעה יותר מכל על האימפוטנציה שחברה זו שרויה בה כאן ועכשיו. הן השבטיות הערבית והן דת האיסלאם בנויות על יסודות פטריארכליים ואינן מותירות מרחב מחיה ויצירה לפרט. קל וחומר אם הפרט הזה הוא אשה.



 ”אמנם השמש זורחת ממזרח”, אמר הסופר המצרי סלאמה מוסא בשנות ה–20, ”אך האור מגיע אלינו ממערב”. העולם הערבי זקוק למהפכה אמיתית שתיתן גט כריתות לעבר השבטי והדתי. בלי זה, לא תהיה לערבים תקומה.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 2:39 pm 
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:33 pm
הודעות: 18403
בלוג: הצג בלוג (0)
זה מאמר נוקב ומעניין, אבל אני קצת מופתע שאתה, גינות, הוא זה שהביא אותו.

בוא נחליף "מוסלמים" או "ערבים" בחלק מהדברים ב"חרדים".

מה דעתך על משקל ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור", נכתוב: "רבנים חרדים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בתלמוד. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור"?

גם הפסקה הזאת: 
"פולחן העבר הערבי המדומיין הוא המכשול העיקרי הניצב בפני עמים אלה. מי שעיניו נשואות תמיד אל העבר, לעולם לא יראה את העתיד. הנוסטלגיה הערבית לעבר הפכה למחלה חשוכת מרפא. היא מצביעה יותר מכל על האימפוטנציה שחברה זו שרויה בה כאן ועכשיו. הן השבטיות הערבית והן דת האיסלאם בנויות על יסודות פטריארכליים ואינן מותירות מרחב מחיה ויצירה לפרט. קל וחומר אם הפרט הזה הוא אשה" קלה מאד להמרה לחרדים.

בקיצור, תפישה דתית קיצונית היא מקור לבערות, לחוסר קדמה ולכל הבעיות הנובעות מכך.

_________________
"לגבי הפועל תל אביב, קבע בית הדין כי התנהגות האוהדים כלפי רגב פנאן והקריאות לעבר שמעון מזרחי מהוות עבירה של התנהגות בלתי ספורטיבית של קהל אוהדים, למרות שהן בגדר המותר".


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 2:58 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
התפלאתי איך התגובה הזו לא הופיעה עד כה, יש לי רק דבר אחד לצטט מדברי חז"ל:

"חכמה בגויים תאמין".

הפיסקה הזו מצטרפת לתפיסה הנכונה של היהדות שאינה רואה בעצמה מקור לכל החכמה שבעולם ואף יודעת להרכין ראש בפני ידע חיצוני במקום שהסתבר שהוא הצודק (מסכת פסחים צד. "ונראין דבריהם מדברינו"), על האיוולת של המחזירים בתשובה של הדורות האחרונים אינני אחראי.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:03 pm 
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:33 pm
הודעות: 18403
בלוג: הצג בלוג (0)
בתיאוריה זה נחמד מה שאתה אומר, ואולי בדורות קודמים היה בזה ממש כלשהו (ע"ע חברתה הטובה והחרדית של אמא שלי שהיא דוקטור להסטוריה), אבל בדורנו זה קשקוש. החרדים הולכים לכיוון של אנטי-בגרויות, אנטי-אקדמיה, בוודאי שהחסידים אבל נדמה לי שגם הליטאים לא בדיוק ממלאים את הפקולטות באוניברסיטאות, מה גם שאם ישנן כמה תאוריות מדעיות יציבות וחשובות למדי (למשל, שהעולם לא נברא ב7 ימים)-נוטים שלא להתייחס אליהן כנכונות.

תקן אותי אם אני טועה.

_________________
"לגבי הפועל תל אביב, קבע בית הדין כי התנהגות האוהדים כלפי רגב פנאן והקריאות לעבר שמעון מזרחי מהוות עבירה של התנהגות בלתי ספורטיבית של קהל אוהדים, למרות שהן בגדר המותר".


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:05 pm 
מחובר
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:59 pm
הודעות: 23249
בלוג: הצג בלוג (0)
לגביי בריאת העולחם ב-7 ימים, הרי שכיום רבים בקרב היהודים המאמינים מחזיקים בדיעה לפיה כל יום מימי הבריאה אינו יום במובן המוכר לנו כיום, אלא מקביל לעידנים הקדומים של כדוה"א.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:06 pm 
מנותק
Senior

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 9:15 pm
הודעות: 7257
בלוג: הצג בלוג (0)
אני מכיר את הדיעה לפיה העולם נברא בששה ימים אבל נברא כבר בן 4.5 מיליארד שנים (כמו שהאדם הראשון נברא בן 20)


נערך לאחרונה על ידי תומר בתאריך ג' אוגוסט 27, 2013 3:09 pm, נערך פעם אחת בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:09 pm 
מחובר
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:59 pm
הודעות: 23249
בלוג: הצג בלוג (0)
הכל טוב ויפה, אבל כדוה"א מתוארך כבן 4.5 מליארד בימינו.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:09 pm 
מנותק
Senior

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 9:15 pm
הודעות: 7257
בלוג: הצג בלוג (0)
לא הבנתי


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:10 pm 
מחובר
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:59 pm
הודעות: 23249
בלוג: הצג בלוג (0)
כי ערכת את ההודעה. בהתחלה כתבת שכדוה"א נברא בגיל 6 מליארד.
:)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:10 pm 
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 12:53 pm
הודעות: 12658
בלוג: הצג בלוג (0)
מספיק עיון בפשט המקרא כדי להבין שלא מדובר בטקסט קוסמולוגי.

_________________
פעם הייתי Homer.
אף פעם לא תחלו בקדחת!


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:12 pm 
מנותק
Senior

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 9:15 pm
הודעות: 7257
בלוג: הצג בלוג (0)
טוב, בכל אופן המפץ הגדול מתוארך למשהו כמו 14 מיליארד שנה, זה הגיל הרלוונטי


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:13 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
התייחסתי מספר רב של פעמים לכך שהתפיסה השפויה רואה במצב הנוכחי סוג של רע, אבל רע במיעוטו, כשבמצב הנוכחי הבחירה היא בין הסתגרות לבין איבוד הערכים והאופי התרבותי אותו אנו רואים כמודל, לצערי, בינתיים איני רואה מוצא אחר.

אשר לשבעת הימים, מה שאורן 80 אומר, זה לא חדש לי בכלל, ובספרו של הרב גדליה נדל יש פירוט וביאור רחב מאוד בנושא, ככלל, ראוי לדעת את דברי הרמב"ם במורה נבוכים המרחיב בכך שלו היתה הוכחה מדעית בדבר היות העולם קדמון, היינו נאלצים לסבור כך, ולפרש את דברי התורה באופן שלא יהיו סותרים לכך (ראוי להדגיש, שהרמב"ם מגביל זאת רק למקרה שהמקראות אכן יכולים לסבול את מגוון הפירושים לא כן במקרה שבו המקרא ניתן לפירוש אחד בלבד).


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:15 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
ורק נקודה קטנה, היות הביטוי יום משמש בתורה לתיאור תקופה, נמצא בה כמה וכמה פעמים. (היום הזה יצאת ממצרים וכו').


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:15 pm 
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:33 pm
הודעות: 18403
בלוג: הצג בלוג (0)
oren_80 כתב:
לגביי בריאת העולחם ב-7 ימים, הרי שכיום רבים בקרב היהודים המאמינים מחזיקים בדיעה לפיה כל יום מימי הבריאה אינו יום במובן המוכר לנו כיום, אלא מקביל לעידנים הקדומים של כדוה"א.


שזה אחד ההסברים הדחוקים, המוזרים ונטולי ההגיון, כי אם זה כך-למה שובתים ממלאכה ביום השביעי שהוא, לכאורה, יום המנוחה של הקב"ה בבריאת העולם?

מלבד זאת, הביטוי "יום" מופיע בתורה פעמים מספר, ואף פעם אין לו פירוש של "עידן". כך למשל מצוות חג הסוכות:

אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי - בְּאָסְפְּכֶם אֶת תְּבוּאַת הָאָרֶץ,
תָּחֹגּוּ אֶת חַג יְהוָה שִׁבְעַת יָמִים:
בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן, וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן.
מ וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן:
פְּרִי עֵץ הָדָר
כַּפֹּת תְּמָרִים
וַעֲנַף עֵץ עָבֹת
וְעַרְבֵי נָחַל,
וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים
מא וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַיהוָה שִׁבְעַת יָמִים בַּשָּׁנָה,

למה בסוכות יום זה יום כמו שאנחנו מכירים אותו, ועד היום חוגגים את החג לפי ההוראות האלה, ובבריאת העולם יום זה לא יום?

_________________
"לגבי הפועל תל אביב, קבע בית הדין כי התנהגות האוהדים כלפי רגב פנאן והקריאות לעבר שמעון מזרחי מהוות עבירה של התנהגות בלתי ספורטיבית של קהל אוהדים, למרות שהן בגדר המותר".


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:17 pm 
מחובר
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:59 pm
הודעות: 23249
בלוג: הצג בלוג (0)
יכול להיות, אבל זה מה ששמעתי לא אחת ממאמינים ואף בקורס כלשהו שעוסק, בין היתר, במפגשים בין עולם היהדות לעולם המערבי על ענייני המדע שבו.
זו תיאוריה מסוימת שקיימת.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:17 pm 
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:33 pm
הודעות: 18403
בלוג: הצג בלוג (0)
אורן כתב:
מספיק עיון בפשט המקרא כדי להבין שלא מדובר בטקסט קוסמולוגי.

_________________
"לגבי הפועל תל אביב, קבע בית הדין כי התנהגות האוהדים כלפי רגב פנאן והקריאות לעבר שמעון מזרחי מהוות עבירה של התנהגות בלתי ספורטיבית של קהל אוהדים, למרות שהן בגדר המותר".


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:20 pm 
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:33 pm
הודעות: 18403
בלוג: הצג בלוג (0)
גינות מיכאל כתב:
התייחסתי מספר רב של פעמים לכך שהתפיסה השפויה רואה במצב הנוכחי סוג של רע, אבל רע במיעוטו, כשבמצב הנוכחי הבחירה היא בין הסתגרות לבין איבוד הערכים והאופי התרבותי אותו אנו רואים כמודל, לצערי, בינתיים איני רואה מוצא אחר.

אשר לשבעת הימים, מה שאורן 80 אומר, זה לא חדש לי בכלל, ובספרו של הרב גדליה נדל יש פירוט וביאור רחב מאוד בנושא, ככלל, ראוי לדעת את דברי הרמב"ם במורה נבוכים המרחיב בכך שלו היתה הוכחה מדעית בדבר היות העולם קדמון, היינו נאלצים לסבור כך, ולפרש את דברי התורה באופן שלא יהיו סותרים לכך (ראוי להדגיש, שהרמב"ם מגביל זאת רק למקרה שהמקראות אכן יכולים לסבול את מגוון הפירושים לא כן במקרה שבו המקרא ניתן לפירוש אחד בלבד).


קודם כל, אתם לא מסתגרים. הנה, יש לך אינטרנט, לאנשים "בעלי מעמד" יש גם סמארטפונים, אתם יודעים הכל ומעורים בכל.

אני לא ממש מבין למה "הסתגרות" במובן של לא לעשות בגרות ולא ללמוד באקדמיה מהווה איבוד ערכים ואופי תרבותי. חרדים לאורך ההסטוריה למדו באוניברסיטאות של גויים גמורים, הוציאו דוקטורטים ונשארו חרדים.

ואת המקרא הזה אכן אפשר לפרש לפי פירוש אחד-אחרת, כאמור, למה נחים ביום השביעי? לזכר ה"עידן השביעי" בבריאה?

וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על סדר הבריאה.

_________________
"לגבי הפועל תל אביב, קבע בית הדין כי התנהגות האוהדים כלפי רגב פנאן והקריאות לעבר שמעון מזרחי מהוות עבירה של התנהגות בלתי ספורטיבית של קהל אוהדים, למרות שהן בגדר המותר".


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:22 pm 
מחובר
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:59 pm
הודעות: 23249
בלוג: הצג בלוג (0)
אם היו שמונה ימי בריאה הייתי אומר שנחים ביום השמיני עבור אבי נמני


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:34 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
ביום אכלך ממנו מות תמות, (מדובר כמובן על תקופה).

היום אתם יוצאים בחודש האביב. (נאמר בראש חודש ניסן, ביחס לשבועיים אח"כ).

ואלה תולדות אהרון ומשה ביום דיבר ה' (מדובר כמובן על תקופה).

בספרי הנביאים והכתובים מספר הדוגמאות לכך רבו מלמנות.

דוגמאות כאלו יש למכביר, נדב, כשלרוב ההבחנה הנכונה היא בין טקסט ציוויי לתיאור כללי, לכל טקסט יש להתייחס בהתאם לקונוטציה בה הוא נכתב.

ניהלתי על כך דיוני אינספור, ואין לי כח לחזור על כך שוב, אבל כפי שכבר אמרתי, ההכרח לפרש כך את המקרא הוא בהחלט תלוי בנתוני המידע האחרים.
________________
אשר לשאלה התרבותית, יש לי שאלה ואבקשך שתשיב לי על כך בכנות, לו היית חי בסביבה בה רוב בני האדם הינם חרדים קיצוניים, והיית סובר מסיבה כלשהיא שאם בנך ילמד בישיבה שלהם הוא יקבל תועלת מכך, האם היית שולח אותו לשם בכזו קלות?

העיקרון ברור, אין חולק על העובדה שהתערבות באוניברסיטאות וכו', תגרור אחריה גם התערבות תרבותית, ותיצור פירצה גדולה במערכת התרבותית הרצויה שלנו וילדינו, הסיכוי של ילד חרדי להמשיך בשמירת שבת בתוך האוטונמיה שלו גדולה עשרת מונים מאשר אם יתערה בחברה שרובה בזה לכך ולועגת לכך, שלא לדבר על ענינים שבגוף הנוגעים במתירנות מינית, (וכן, גם בערכים כמו כיבוד הורים, [ע"ע ת'רד משפטי אבא], או סכינאות, אלכוהוליזם וסמים), התרבות הזו יקרה לנו מכל, ולמענה אנו מסכימים ונדרשים להקריב ערכים אחרים.

2 דברים עיקריים השתנו מתקופת העבר:
1. התרבות המערבית התרחקה אלפי מיילים מתרבות התורה, ועשרת מונים מהתרבויות השונות במשך ההיסטוריה, אין צורך לפרט עד כמה התורה מלאה באזהרות לשמור מרחק מוחלט מתרבויות רעות (לפי קביעתה היא כמובן), מחשש להשחתה.
2. יש הבדל בין גויים ליהודים חילוניים, קל יותר לשמור על אוטונומיה כשאתה מוגדר כזר על ידיד האחר.


נערך לאחרונה על ידי גינות מיכאל בתאריך ג' אוגוסט 27, 2013 3:44 pm, נערך פעם אחת בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:43 pm 
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:33 pm
הודעות: 18403
בלוג: הצג בלוג (0)
נו, אז יש יופי של צווי:

"זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ. שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ"

ילמדו רבנו איך אפשר ללמוד מהטקסט הזה פירוש אחר ל"יום השביעי" מאשר יום רגיל?

לעניין השני, אני באמת לא יודע כמה ילעגו יותר לשומר שבת בימינו (אגב, כמה ילעגו לשומרי השבת באוניברסיטת בר אילן, למשל? באריאל?) יותר מאשר לעגו לו באוניברסיטאות של גויים בגרמניה. גם לא ברור העניין של האוטונומיה, וכאמור-נהפוכו. יש בישראל אוניברסיטה שמוגדרת כדתית, והיא אפילו נמצאת מול בני ברק. אני אשמח לדעת איזו פריצות נוראה אורבת לנפשות הרכות באוניברסיטת בר אילן.

_________________
"לגבי הפועל תל אביב, קבע בית הדין כי התנהגות האוהדים כלפי רגב פנאן והקריאות לעבר שמעון מזרחי מהוות עבירה של התנהגות בלתי ספורטיבית של קהל אוהדים, למרות שהן בגדר המותר".


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:47 pm 
מחובר
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 1:59 pm
הודעות: 23249
בלוג: הצג בלוג (0)
דווקא בבר אילן יש לא מעט סטודנטיות שכשאתה רואה אותן אתה רוצה לעשות עימן מעשה פריצות נוראה, תאמין לי.
:twisted:


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שובו של השד העדתי
הודעהפורסם: ג' אוגוסט 27, 2013 3:56 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
היי, ברור שימי השבוע נחלקים לשבעה כביטוי לשבעת התקופות (אגב, כמדומני שאין לכך הסבר אחר זולת החלוקה המקראית), ומצוות השבתון ביום השביעי היא לסמל אותו "יום", העיקרון בפירוש של שבעת ימי הבריאה נעוץ בכך שגם מושג הזמן הוא דבר שטרם היה בטרם הושלמה הבריאה.

בכלל, חלק ניכר ממצוות התורה הינן סמליות.




לענין השני, מבחינתנו גם אורח החיים הדל"י אינו מקובל, וכמדומני שאין חולק על כך שאחוז מקפידי ההלכה כמסורתה נמוך בהרבה שם ממקבילו החרדי.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  
פרסם נושא חדש הגב לנושא  [ 195 הודעות ]  עבור לעמוד הקודם  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  הבא

כל הזמנים הם UTC + 2 שעות [ שעון קיץ ]


מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: oren_80 ו 5 אורחים


אתה לא יכול לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא יכול להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה

חפש:
עבור ל:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
מבוסס על phpBB.co.il - פורומים בעברית. כל הזכויות שמורות © 2008 - phpBB.co.il.